تولید محتوا

تولید محتوا و نوشتن یک محتوا مانند یک جنگ است

جنگی که در آن باید ایده های خود را مورد توجه مخاطب قرار دهیم.
و دشمن ما مجموعه ای از حواس پرتی های فضای آنلاین است که حواس مخاطبان را پرت می کنند.

در این مقاله می خواهم تو را برای این مبارزه آماده کنم.

تولید محتوا

جنگی که خود من نیز در آن بارها شکست خورده ام تا بتوانم محتوایی مناسب بنویسم.

جنگی که ممکن است در آن شکست بخوری ، اگر این مقاله را نخوانی

قبل از هرچیز نوشته زیر را بخوان تا به عمق فاجعه پی ببری :

تولید محتوا ربات پسند :

انجمن فراگیر به طور طبیعی خود را معطوف به منطق بازگست سرمایه می کند که می تواند بر اساس تجربیات کنونی مدل شود. عاملی که بر جریان منابع وارده به موسسه فشار می آورد این است که اغلب مواقع کمک کنندگان برای کسب اطمینان از پاسخگویی ، هدف گذاری یا الزامات قاطع برای اهدا کردن پول ، وارد بازی می شوند.

خواندی ؟ ( فقط چند کلمه اول ، نه ؟ ) حق داری . خسته کنندست.

 

اما محتوای زیر را بخوان !

تولید محتوا مخاطب پسند :

دوست یکی از دوستان من به خاطر نوع کارش ، زیاد مسافرت می رود.
اسمش مهدی است. مهدی به تازگی برای شرکت در جلسه مهمی با مشتریانش به اصفهان رفته بود.
او بعد از جلسه چند ساعتی تا پرواز وقت داشت ، برای استراحت به کافه رفت.

مهدی در افکار خودش غرق بود که فردی نزدیکش شد و پیشنهاد تا با هم قهوه ای بنوشند و گپی بزنند.

او با اینکه متعجب شده بود پذیرفت.

غریبه به سمت پیشخوان رفت و با دو فنجان قهوه بازگشت ، یکی برای خودش و یکی برای مهدی.

مهدی تشکر کرد و آن را نوشید.

این آخرین چیزی بود که او به یاد می آورد.

این تقریبا آخرین چیزی بود که مهدی ، قبل از این که گیج و منگ ، درازکش در وان حمام هتل و غوطه ور در یخ و خون بیدار شود ، به خاطر می آورد.

 

چه اتفاقی می افتاد اگر می توانستیم همه محتواهایی که می نویسیم ، مانند محتوا دوم جذاب و شوکه کننده باشد و مخاطب توجه اش را کاملا به ما دهد.

در این مقاله سعی دارم دستورالعمل نوشتن یک محتوا جذاب را به تو بدهم تا کاری کنی مخاطب تا انتها مطالبت را بخواند.

خیلی خب

 

با این دستورالعمل می توانی راحت تر و سریع تر از همیشه یک پست وبلاگ بنویسی . ( چون چارچوب را به تو می گویم )

 

با تیتری محتوایت را شروع کن که پیشنهادی در خود دارد که نمی تواند مخاطب آن را رد کند.

تیتری که می نویسی تعیین می کند که مخاطب تا انتهای مقاله را بخواند یا همان ابتدا ، محتوایت را ببندد.
همه چیز به خودت و تیتری که می نویسی بستگی دارد.

افرادی که تیتر مقاله را می خوانند ، 5 برابر بیشتر از افرادی هستند که متن مقاله را میخوانند.
پس اگر بتوانید یک تیتر خوب بنویسی ، بازدید مقاله هایتان چند برابر می شود .

7 فرمول آماده برای نوشتن عنوان که توجه هر مخاطبی را جلب می کند

 

 

توجه مخاطب را در طول نوشته حفظ کنید و نگذارید حواس مخاطب پرت شود.

 

اشتباهی که اکثر افراد می کنند این است که محتوا را به صورت آکادمیک می نویسند. طوری که حس می کنی در کلاس مدارمنطقی نشسته ای و استاد هم با کلماتی نامفهوم به اضافه یک سری اعداد نامفهموم دیگر صحبت می کند.

مثال :

” عاملی که بر جریان منابع وارده به موسسه فشار می آورد این است که اغلب مواقع کمک کنندگان برای کسب اطمینان از پاسخگویی ، هدف گذاری یا الزامات قاطع برای اهداکردن پول ، وارد بازی می شوند . ”

خیلی خب . فکر کنم چند کلمه اول کافی بود تا دیگر آن را نخوانی .

 

مثلثی برای حفظ توجه در طول نوشته  :

1 . داستان نویسی

2 . ایده های جذاب

3 . شوخ طبعی

 

تولید محتوا

 

داستان نویسی :

داستان ها کمک می کنند آدم ها حس کنند به آن ها اعتنا شده و کسی با آن ها ارتباط برقرار کرده و در نتیجه آن قدر ها تنها نیستد .
داستان هایت به آن ها کمک می کند بیشتر حس کنند زنده اند ، چون بهشان ثابت می کند یک جایی یک انسان زنده دیگری هست که دارد برایشان آن پیغام را می فرستد.

داستان ها اطلاعات ود لایل خام را تفسیر می کنند تا اتفاقی باورپذیر بسازند.

داستان‌ها محرک‌هایی هستند که باعث ایجاد احساسات مثبت و منفی در انسان می‌شوند.
من با دیدن فیلم Me before you احساسات متفاوتی از جمله عشق، نفرت، عصبانیت و آرامش را تجربه کردم و در قسمت هایی از داستان فیلم گریه کردم .
این قدرت داستان هاست.

چرا این اتفاق میفتد ؟

چون ما خودمان را در نقش شخصیت اصلی فیلم و داستان تصور می کنیم.

داستان‌سرایی یعنی نشان دهید که یک فرد چطور با اتفاقات داستان درگیر می‌شود و از آن‌ها عبور می‌کند.

 

 

ایده های جذاب :

در قسمت پایین مقاله 15 ایده برای تولید محتوا مطرح کردم که می توانی با استفاده از آن ها محتوای جذابی تولید کنی.

 

شوخ طبعی :

نمی دانم چرا همه می خواهند محتوای رسمی و ربات پسند بنویسند.

شوخ طبعی در محتوا و طنز نویسی ، محتوا معمولی هر کسی را به محتوایی جذاب تبدیل می کند.

منظورم این نیست که محتوایت کاملا طنز باشد !

اما می توانی مطالب آموزشی خود را با کمی طنز و شوخ طبعی به مخاطب انتقال دهی .

نکته : البته اگر فردی جدی هستید و یا تا الان حتی یک حرف بامزه نزده اید ، همین الان این تکنیک را فراموش کنید. ( من نمیگم تا الان حرف بامزه ای نزدم ولی آدم شوخی هم نیستم و فکر نکنم بتونم شوخ طبع باشم ، پس در محتوا از این تکنیک استفاده نمی کنم . البته فعلا  )

 

 

تصاویر کاملا مرتبط با موضوع اما غیرتکراری ، شوکه کننده و جالب  را انتخاب کنید.

عکس هایی که انتخاب می کنی دقیقا مانند جلد کتاب می ماند و همانطور که مردم کتاب را از روی جلدش قضاوت می کنند ، مخاطب محتوای تو را از روی عکس هایی که انتخاب کرده ای قضاوت می کند.

مخاطب به خاطر تیتر و عکسی که انتخاب کرده ای ، تصمیم میگیرد محتوا تو را بخواند یا نه !

و نکته ای که باید بهت بگویم این است که هرگز از عکس های گرافیکی استفاده نکن . مثل این عکس

 

تولید محتوا

 

 

یک تجربه شخصی خوب برای آن ها ایجاد کنید و بگذارید به خوبی شما را بشناسند و بتوانند به شما اعتماد کنند.

شاید اکثر افرادی که مقاله ات را می خوانند ، برای اولین بار باشد که سایت شما را باز می کنند.
پس مشخصا هیچ شناختی از تو ندارند.

توضیحاتی درباره خودت و تجربیاتی که داشته ای بنویس و سعی کن این حس را در ذهن مخاطب
ایجاد کنید که شما هم زمانی در شرایط فعلی او بودید اما با استفاده از این مقاله و تکنیک ها توانسته اید به جایگاه ایده آلی برسید.

 

طوری در بدنه اصلی مقاله وبلاگ تان بنویسید که برای همه قابل اسکن کردن باشد.

 

اکثر مخاطبان فقط در کسری از ثانیه نگاهی به کل محتوا می کنند.

شما باید طوری بنویسید که قابل اسکن کردن باشد. یعنی چی ؟

یعنی محتوایت به بخش های مختلفی تقسیم شده باشد تا مخاطب از هر جای مطلب که نیاز بود ، شروع به خواندن کند.

برای این که بتوانی محتوایی قابل اسکن کردن داشته باشی :

1 . از پاراگراف های کوتاه استفاده کن.

2 . در نوشتن از امکاناتی مثل بلد کردن مطلب ، ایتالیک و خط کشیدن زیر متن استفاده کنید.

3 . محتوا را با بولت ها یا شماره لیست کنید.

4 . از زیرعنوان ها در مطلب استفاده کنید .

 

در انتهای متن مخاطب را تشویق کنید که اظهار نظر کند و برای تان کامنت بگذارد .

اگر محتوایی که برای مخاطب می نویسی جذاب باشد و بتواند با اجرای آن نتیجه خوبی بگیرد.
نیازی به تشویق هم نیست.

برایت کامنت می گذارد !

 

 

ایده هایی برای تولید محتوا :

خیلی خب

تو الان دستورالعمل و چارچوبی برای تولید محتوا داری ، ولی شاید ندانی درباره چه مواردی محتوا تولید کنی و ایده ای نداشته باشی.

تا زمانی که موضوعی نداشته باشی ، محتوایی نمی توانی بنویسی.

در همین مقاله ایده هایی را برایت مطرح می کنم تا بتوانی در یکسال آینده برای تولید محتوا برنامه ریزی کنی.

 

ایده ها :

1 . نقد و بررسی کتاب های تخصصی حوزه ای که فعالیت می کنی.

2 . آموزش یک کار عملی از ابتدا تا انتها ( مثال : طراحی یک سایت وردپرسی )

3 . مصاحبه با افرادی که در حوزه ات تخصص دارند.

4 . نظر شخصی خودت را درباره یک سایت یا فرد بنویسی.

5 . یک مسابقه راه اندازی کن + جایزه ( آموزش ).

6 . می توانی در مورد یک تئوری شخصی یا جدید بنویسی ( ایده های خودت را امتحان بکن و نتیجه ای که گرفتی را به مخاطب توضیح دهی . )

7 . مطلبی بنویسی و از افراد بخواهی در قسمت نظرات آن را تکمیل کنند.

8 . کاری که انجام داده ای و نتیجه گرفتی را گام به گام بنویسی. ( مثال : اجرای یک ایده .. توضیح بده که چطور انجام دادی و چه نتیجه ای گرفتی )

9 . می توانی حقیقتی درمورد کار خودت بنویسی ( مثلا : اینستاگرام هیچ کمکی به کسب و کارت نمی کند ! )

10 . در مورد کارهایی که انجام نمی دهی ، بنویس.

11 . در مورد یک دروغ رایج در حوزه ای که فعالیت می کنی بنویس.

12 . درباره اشتباهات رایج در حوزه کاری ات بنویس.

13 . می توانی درباره پیش بینی هایی که در آینده برای حوزه تخصصی ات ممکن است اتفاق بیفتد ، بنویسی.

14 . تبدیل محتوا متنی ات به ویدئو و پادکست آموزشی

15 . می توانی راهنمایی برای توسعه فردی و رشد در حوزه تخصصی ات بنویسی.

 

امیدوارم این مقاله برایت مفید باشد و بتوانی از الان به بعد محتوایی مخاطب پسند بنویسی نه ربات پسند.

 

6 پاسخ
  1. صادق عباسی
    صادق عباسی می گوید

    سلام
    (تولید محتوا و نوشتن یک محتوا مانند یک جنگ است
    جنگی که در آن باید ایده های خود را مورد توجه مخاطب قرار دهیم)
    اگر جنگ با خودم باشه که مرتب بنویسم و تعهد داشته باشم به کاری که میکنم آره موافقم
    ولی اگر جنگ با رقبا باشه یا بنویسیم فقط به خاطر اینکه ایده های خودمون رو به خورد مخاطب بدیم موافق نیستم
    در کل مقاله خیلی خوبی نوشتی
    ممنونم ازت
    شاد باشی

    پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *